Forum  Strona Główna



 

Samolot- lata cicho i bez spalin

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Prawdziwe lotnictwo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lotny




Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: się biorą dzieci :)

PostWysłany: Sob 21:32, 05 Kwi 2008    Temat postu: Samolot- lata cicho i bez spalin

Warto odnotować Mruga



[link widoczny dla zalogowanych]


Cytat:

"Lata cicho i bez spalin"




Samolot, który zużywa wodór zamiast benzyny, zbudowali europejscy inżynierowie z pomocą kolegów z USA

Otworzyliśmy nowy rozdział w historii lotnictwa – mówił Francisco Escarti, dyrektor Boeing Research & Technology Europe, prezentując dziennikarzom prototyp. – Przez ostatnie 100 lat maszyny latające napędzane były silnikami konwencjonalnymi. My udowodniliśmy, że można utrzymać w powietrzu cichy samolot, który zamiast trujących spalin produkuje jedynie wodę.

Pokaz na lotnisku Ocana pod Madrytem to zwieńczenie pięcioletniej pracy inżynierów. Maszyna pomyślnie przeszła próby w powietrzu, udowadniając, że technologia znana z zastosowań w samochodach i motocyklach jest przydatna także w przypadku samolotów załogowych.

Próby eksperymentalnego samolotu odbyły w lutym i marcu na lotnisku oddalonym o kilkadziesiąt kilometrów od hiszpańskiej stolicy. Loty trwały po 20 minut, choć samolot może utrzymywać się w powietrzu nawet 45 minut. Pionierska maszyna zbudowana została na bazie motoszybowca austriackiej firmy Diamond Aircraft Industries. Miejsce silnika spalinowego napędzającego śmigło zajął elektryczny. Energia dostarczana jest z dwóch źródeł: pierwsze z nich stanowią baterie litowo-jonowe, drugie natomiast ogniwa paliwowe.


Ekologiczny prąd ze zbiornika z wodorem

Ogniwa paliwowe wykorzystują atomy wodoru i tlenu z powietrza do produkcji energii elektrycznej i ciepła. Wodór zgromadzony jest w zbiorniku pod bardzo dużym ciśnieniem. Kluczową rolę w działaniu ogniw paliwowych odgrywa membrana pokryta związkiem chemicznym pełniącym funkcję katalizatora. Przepuszcza jedynie protony, a zatrzymuje elektrony z atomów wodoru. Inżynierowie nazywają ją PEM (Proton Exchange Membrane). Podczas prób hiszpański samolot wzniósł się w powietrze, korzystając z energii dostarczonej przez baterie. Po osiągnięciu przez niego wysokości 1000 metrów nad poziom morza baterie zostały odłączone, a lot był kontynuowany z użyciem energii dostarczonej przez ogniwa paliwowe.




Koniec warkotusilników?

– Nasz samolot kierowany przez pilota pierwszy raz w historii kontynuował lot poziomy, korzystając jedynie z ogniw paliwowych jako źródła energii – tłumaczył Francisco Escart.

– To przełom, fakt wielce obiecujący dla bardziej „zielonej” przyszłości przemysłu lotniczego – dodał dr John J. Tracy, szef technologów Boeinga. Czy ogniwa paliwowe mają szansę zastąpić tradycyjne silniki w samolotach? – W tej chwili nie. Ale w samolotach lekkich, bezzałogowych, czy choćby takich jak nasz prototyp, w niezbyt odległej przyszłości ogniwa paliwowe mogą się okazać na tyle atrakcyjne, że zastąpią konwencjonalne silniki – powiedział Escarti.

Ośrodek projektujący samolot na ogniwa paliwowe należy do Phantom Works – centrum badań najnowszych technologii koncernu Boeing. Czy zatem ta technologia trafi kiedyś do samolotów liniowych? – W przypadku dużych maszyn w dającej się przewidzieć przyszłości – raczej nie. Ale być może za 10 – 15 lat ogniwa paliwowe staną się na tyle doskonałe, że będą pełnić funkcję dodatkowych źródeł zasilania np. generatorów w dużych samolotach pasażerskich – stwierdził Escarti.

Podczas konferencji samolot zaprezentowany został jedynie w hangarze. Gdy dziennikarze oglądali to cudo technologii, która dopiero toruje sobie drogę do praktycznego zastosowania, nad głowami uczestników konferencji ćwiczył akrobacje pilot małego sportowego samolotu. Hałas, jaki czynił, nie pozostawiał wątpliwości, jaki silnik napędzał ten samolot. Huk maszyny brzmiał jak memento, choć do zmierzchu technologii opartej na silnikach spalinowych jeszcze daleko. – Nasz prototyp to już zamknięty rozdział, projekt został zakończony. Samolot przeszedł próby zgodnie z zezwoleniem, jakie otrzymaliśmy od władz lotniczych – wyjaśniał Escarti. – Udowodniliśmy, że potrafimy opracować nowe technologie przyjazne środowisku naturalnemu. Jesteśmy dumni z pracy, którą wykonaliśmy w ciągu ostatnich pięciu lat.

Ośrodek w Hiszpanii, współpracując z innymi firmami projektowymi, wypracował sobie ważną rolę w strukturze amerykańskiego koncernu. – Są tu znakomici specjaliści, laboratorium badawcze, lotnisko i to, co jest najważniejsze dla eksperymentowania: przychylność władz lotniczych – dodał John J. Tracy.


Ogniwa paliwowe już teraz używane są do napędu samochodów, motocykli i samolotów

Wykorzystywanie czystej, ekologicznej energii ciągle jest w fazie eksperymentalnej. Żaden z pojazdów zawierających ogniwa paliwowe nie wszedł do seryjnej produkcji. Głównym problemem technologicznym jest obecnie uzyskiwanie taniego paliwa – wodoru, którego zasoby są dziś ograniczone. Łatwy dostęp do wodoru zrewolucjonizuje transport przyszłości.


Krzysztof Urbański


Ostatnio zmieniony przez Lotny dnia Sob 21:34, 05 Kwi 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Czepster




Dołączył: 18 Paź 2007
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: STG

PostWysłany: Nie 17:40, 06 Kwi 2008    Temat postu:

Hmmm coś jak DA20 Katana już mi sie podoba !
Powrót do góry
Zobacz profil autora
malo




Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Puławy

PostWysłany: Pon 13:29, 07 Kwi 2008    Temat postu:

Dla mnie to się nie nadaje! A gdzie zapach paliwa? Gdzie dźwięk silnika? Mruga
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lotny




Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: się biorą dzieci :)

PostWysłany: Pon 15:26, 07 Kwi 2008    Temat postu:


malo napisał:
Dla mnie to się nie nadaje! A gdzie zapach paliwa? Gdzie dźwięk silnika? Mruga


Fakt, dźwięk silnika Antka nastraja mnie pozytywnie, ale dla zwykłych ludzi, szczególnie tych którzy mieszkają w pobliżu lotnisk samoloty są hałaśliwe (już pomijam dyskusje że to zazwyczaj lotnisko było pierwsze na danym terenie, a potem dopiero powstawały tam osiedla- przykład-> Krzesin).

Ciekawe ile będzie kosztować godzina lotu takim samolotem, może latanie w końcu stanie się tańsze.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mick




Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: JAB

PostWysłany: Pon 22:25, 07 Kwi 2008    Temat postu:


malo napisał:
Dla mnie to się nie nadaje! A gdzie zapach paliwa? Gdzie dźwięk silnika? Mruga


Zapomnisz o tym jak będziesz tankował samolot Mruga
Zapłacisz grosze a i wystarczy na skrzynke komandosów Mruga
_____________________________________________________-
Dla nieletnich:
Komandos - to taki popularny sok żurawinowy, znany ze swojego specyficznego smaku siark.. yyy no owoców Wesoly
Powrót do góry
Zobacz profil autora
malo




Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Puławy

PostWysłany: Wto 12:45, 08 Kwi 2008    Temat postu:


Mick napisał:

malo napisał:
Dla mnie to się nie nadaje! A gdzie zapach paliwa? Gdzie dźwięk silnika? Mruga


Zapomnisz o tym jak będziesz tankował samolot Mruga
Zapłacisz grosze a i wystarczy na skrzynke komandosów Mruga
_____________________________________________________-
Dla nieletnich:
Komandos - to taki popularny sok żurawinowy, znany ze swojego specyficznego smaku siark.. yyy no owoców Wesoly

Z Komandosem u mnie to trafiłeś w samo sedno! Wesoly
Żabkę za rogiem mi otwierają
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Przemek-Pilot




Dołączył: 11 Gru 2006
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: EPIN

PostWysłany: Wto 13:57, 08 Kwi 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

I tak wolę Cessne 172 i AN-2 Jezyk


Ostatnio zmieniony przez Przemek-Pilot dnia Wto 14:08, 08 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Prawdziwe lotnictwo Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxBlue v1.0 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin