Forum  Strona Główna



 

Komunikacja w locie VFR

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Szkoła latania
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lotny




Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: się biorą dzieci :)

PostWysłany: Pią 22:07, 27 Lip 2007    Temat postu: Komunikacja w locie VFR

Witam.

Poniżej zamieszczam przykład komunikacji w locie VFR. Napisane głównie na podstawie własnego doświadczenia podczas lotów VFR w sieci Vatsim. Pisałem bardziej pod kątem Vatsimu, w realu wygląda to pewnie troszkę inaczej. Wysłałem ten dokument do kilka osób które pełnią kontrolę na vatsim w celu sprawdzenia jego poprawności. Jednak uważam że można stosować ten text jako pomoc w lotach VFR.

Uwagi, poprawki mile widziane (tą wersje potraktujmy jako roboczą, choć sprawdzałem ją).

W tym przykładzie zakladam że pilot po starcie wykonuje lot na punkt Romeo i potem bezpośrednio na Mike (CTR Wrocław). Po starcie pilot zgłosi opuszczenie CTR Poznań przez Romeo i będzie utrzymywał taką wysokość aby znaleść się pod TMA Poznań. Po opuszczeniu granic TMA Poznań pilot wchodzi na zaplanowaną wysokość 3500 FT i kontaktuje się z Warszawa Radar. Przed TMA Wrocław pilot znowu zmniejsza wysokość tak aby lecieć pod TMA Wrocław i dolatuje do punktu Mike. Przed Mike kontaktuje się z TWR (gdyż TMA Wrocław nie posiada służby APP). Tam ATC prowadzi samolot do punktu November i następnie podaje instrukcje wejścia w krąg nad lotniskowy.

W rolach głownych:
SP-ABC
EPPO TWR
EPPO APP
EPWW CTR (Warszawa Radar)
EPWR TWR


Samolot: SP-ABC

Trasa: EPPO- Romeo- direct- Mike-November- EPWR.

Altitude: 3500 FT



Cytat:

SP-ABC: Poznań Tower, SPABC to radio check on 118.22.
SP-ABC: Poznań wieża, SPABC do sprawdzenia radia na 118.22.
TWR: SPABC read you 5.
TWR: SPABC słyszę na 5.

SP-ABC: Poznań Tower, information Alpha, request start up, VFR to EPWR/ Wrocław Strachowice.
SP-ABC: Poznań wieża, informacja Alfa, prosimy o uruchomienie, VFR do Wrocławia Strachowice.

TWR: SPABC start up approved, QNH997, time 45, runawy in use 29.
TWR: SPABC zezwalam uruchomić, QNH 1011, czas 45, pas w użyciu 29.

SP-ABC: Roger, QNH 1011, runway in use 29.
SP-ABC: Zrozumiałem, QNH1011, pas w użyciu 29.

Pilot nie prosi o zgodę na uruchomienie maszyny, w lotach VFR taka zgoda nie jest wymagana. W chwili gdy samolot jest gotowy prosimy o zgodę na kołowanie.W tym przypadku pilot nie dostał jeszcze zgody na lot. W realnym świecie zgoda na lot czasami pada od kontroli w trakcie kołowania, w tym przykładzie będzie jednak zgodnie z zasadami na vatsim.

TWR: SPABC are you reedy to copy clearance?
SP-ABC: go ahead, SPABC.

TWR: SPABC is cleared VFR to EPWR as flight plan, runway 29, transponder 7000, after take off turn left to Romeo, maintain 1500FT inside CTR.
TWR: SPABC jest zgoda VFR to EPWR jak w planie lotu, pas 29, transponder 7000, po starcie zakręt w lewo na Romeo, utrzymywać 1500 FT wewnątrz CTR.

SP-ABC: SPABC cleared VFR to EPWR as in flight plan, pas 29, transponder 7000, after departure turn left to Romeo, maintain 1500FT inside control zone. Line up RWY29.
SP-ABC: SPABC zgoda na VFR do EPWR jak w planie lotu, pas 29, transponder 7000, po odlocie zakręt w lewo do Romeo, utrzymywać 1500FT w strefie kontrolowanej. Zająć pas 29.


SP-ABC: SPABC reedy for taxi, stand 5
SP-ABC: SPABC gotowi do kołowania, stanowisko 5

TWR: SPABC taxi via Alpha holding point RWY29
TWR: SPABC kołujcie przez Alfa do punktu oczekiwania przed pasem 29

Samolot na pasie 29.

TWR: SPABC cleared for take off, runway 29, wind 240 degrees, 5 knots.
TWR: SPABC zgoda na start, wiatr 240 stopni, 5 węzłów.

SP-ABC: cleared for take off, runway 29. SPABC.
SP-ABC: zgoda na start, pas 29, wiatr 240 stopni, 5 węzłów. SPABC.


SP-ABC: SPABC airborne, turning left to Romeo,
SP-ABC: SPABC w powietrzu, zakręcamy w lewo do Romeo.

TWR: SPABC report passing ROMEO.
TWR: SPABC zgłoście minięcie ROMEO.

SP-ABC: SPABC leaving control zone via Romeo.
SP-ABC: SPABC opuszczamy strefę kontrolowaną lotniska przez Romeo.

TWR: SPABC contact with Poznań Approach on 135.52.
TWR: Kontakt z Poznań Zbliżanie na 135.52

SP-ABC: SPABC, with Poznań Approach on 135.52.
SP-ABC: SPABC kontakt z Poznań Zbliżanie na 135.52.

SP-ABC: Poznan Approach, SPABC, leaving Romeo point, maintain 1500FT.
SP-ABC: Poznań Zbliżanie, SPABC, opuszczamy punkt Romeo, utrzymujemy 1500 FT.

APP: SPABC climb and maintain 2500FT.
APP: SPABC wznoście i utrzymujcie 2500FT.

Samolot opuszcza TMA Poznań.
APP: SPABC contact with Warszawa Radar on 134.92
APP: SPABC kontakt z Warszawa Radar na 134.92

SP-ABC: pilot powtarza komunikat i przechodzi na nową częstotliwość . Ponieważ pilot będzie leciał w przestrzeni klasy G (nie będzie naruszał przestrzeni klasy C) więc kontroler zapewne poleci tylko monitorować jego częstotliwość.


SP-ABC: Warszawa Radar, SPABC, climb 3500 FT, direct to Mike.
SP-ABC: Warszawa Radar, SPABC, wznosimy 3500FT, bezpośrednio na MIKE.

CTR: SPABC continue own nawigation, what is your estimated time at Mike ?
CTR: SPABC kontynujcie własną nawigację, jaki jest Twoj przewidywany czas przy Mike ?

SP-ABC: estimated Mike at 32, SPABC.
SP-ABC: obliczamy Mike na 34, SPABC.


W dolocie do EPWR, lotnisko to nie posiada służby APP, jedynie TWR, stąd przekazanie samolotu z CTR (kontroler) do TWR gdy samolot znajduje się pod TMA WROCŁAW.

CTR: SPABC contact with Wrocław Tower on 127.22.
CTR: SPABC kontakt z Wrocław wieża na 127.22.

SP-ABC: contact with Wrocław Tower on 127.22. SPABC.
SP-ABC: kontakt z Wrocław Wieża na 127.22. SPABC.

SP-ABC: Wrocław Tower, SPABC, information Foxtrot, inboud Mike, we maintain 2500 FT, request joining instructions.
SP-ABC: Wrocław Tower, SPABC, informacja Foxtrot, w dolocie do Mike, utrzymujemy 2500FT, prosimy instrukcję wejścia (w krąg nadlotniskowy).

TWR: SPABC, continue to November, descend and maintain 1500FT, runway in use 30, left traffic pattern, QNH 1009.
TWR: SPABC, kontynujcie do November, zniżaj i utrzymuj 1500FT, pas w użyciu 29, lewy krąg, QNH 1009.

SP-ABC: passing November. SPABC.
SP-ABC: mijamy November. SPABC.

Jeżeli była instrukcja "continue to November" i nic dalej, to pilot powinien zacząć kręcić kółka nad November, natomiast korespondencja "passing November" sugeruje, że poleciał dalej.


TWR: SPABC, join and report left downwind, rwy 30.
TWR: SPABC, wejdź i zgłoś lewą pozycję z wiatrem, pas 30.

SP-ABC: we will report left downwind rwy30, SPABC.
SP-ABC: zgłosimy lewą pozycje z wiatrem dla pasa 30, SPABC

SP-ABC: left downwind rwy30. SPABC.
SP-ABC: lewa pozycja z wiatrem dla pasa 30, SPABC.

TWR: SPABC report on final rwy 30.
TWR: SPABC zgłoście prostą pas30.

SP-ABC: on final rwy30. SPABC.
SP-ABC na prostej, pasa 30. SPABC.

TWR: SPABC cleared to land , rwy 30, wind 270 degrees, 7 knots.
TWR: SPABC zgodna na lądowanie, pas 30, wiatr 270 stopni, 7 węzłów.

SP-ABC: on the ground, SPABC.
SP-ABC: na ziemi, SPABC.

TWR: SPABC on the ground at 47, backtrack runway30, vacate left, taxi via A, stand 7.
TWR: SPABC na ziemi o 47, backtrack pas 30, zwolnić w lewo, kołować przez A, stanowisko 7.
SP-ABC: Wrocław Tower, SPABC stand 7, thank you.
SP-ABC: Wrocłąw wieża, SPABC, stanowisko 7, dziękujemy.



Jeśli ktoś ma pojęcie o łączności z FIS niech coś napisze, czym ten organ się zajmuje, jaką klasę przestrzeni obsługuje, jakie ma uprawanienia, jaką ma strukture na terenie Polski.


Poprawiłem według zaleceń jednego kontrolera z vatsim.


Ostatnio zmieniony przez Lotny dnia Nie 18:33, 05 Sie 2007, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 22:27, 27 Lip 2007    Temat postu:


azl napisał:
Jeśli ktoś ma pojęcie o łączności z FIS niech coś napisze, czym ten organ się zajmuje, jaką klasę przestrzeni obsługuje, jakie ma uprawanienia, jaką ma struktóre na terenie Polski.

Za pare dni to zrobię.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Wto 9:43, 31 Lip 2007    Temat postu:

Wszystko fajnie tylko Wrocław ma częstotliwość 127.225 Mruga
Powrót do góry
Zobacz profil autora
XLI003
Gość






PostWysłany: Pon 23:07, 05 Lis 2007    Temat postu:

W Polsce istnieje 5 sektorów informacji powietrznej (FIS):

Kraków 119.275
Warszawa 119.450
Poznań 126.300
Gdańsk 127.150
Olsztyn 118.775

Mapę tych obszarów znajdziecie w AIP w dziale GEN 3.7.2-2

FIS nie jest służbą kontroli, jest jedynie służbą informacji, należy mieć to na uwadze. FIS ma do dyspozycji 17 radarów rozmieszczonych w całym kraju, jednak nie pokrywają niestety one całej powierzchni Polski. Podczas przelotu VFR wcale nie musimy utrzymywać łączności z FIS, gdyż nie jest to wymagane. Jednak dobrym zwyczajem dla bezpieczeństwa swojego i innych w obszarach nie będących strefami lotniskowymi tj ATZ, należy utrzymywać stały kontakt z FIS.

Co daje nam FIS?

FIS daje przede wszystkim informacje. Np. jeżeli zapomnimy jakiejś częstotliwości, wystarczy zapytać FIS. Po starcie z lotniska dla przykładu EPML służby kontrolne lotniska w Mielcu nakażą nam przejść na 119.275 i skontaktować się z KRAKÓW INFORMACJA. "Kraków Informacja, SP-ABC, cessna 152 po starcie z Mielca, przelot szkolny na trasie Mielec - Kielce Masłów, Sandomierz, Mielec, wysokość 2000 stóp, QNH 1012, Kielce przewidujemy o 12', aktualnie na trawersie Połańca ". FIS zazwyczaj nakaże nam zgłaszać mijanie kolejnych punktów trasy, często pyta o przewidywany czas nad następnym punktem. Jeżeli nie mamy transpondera to nic się nie dzieje, jeżeli mamy - to lepiej dla nas, FIS może nas widzieć. Często pytają o aktualną pozycję. Jeżeli na trasie naszego przelotu będziemy w znaczącej odległości mijać się z innym samolotem, dostaniemy o tym dokładną informację. Jeżeli na trasie naszego przelotu znajdują się jakieś aktywne strefy, np. TRA to FIS nas o tym poinformuje (ale powinniśmy wiedzieć przed lotem). Jeżeli pogoda na trasie się psuje, o czym FIS wie z prognoz i od innych statków powietrznych, to oczywiście nas o tym poinformuje. Mówiąc prosto, FIS dba o nas w powietrzu. Dolatując do ATZ EPKA informujemy o tym FIS i przechodzimy na łączność z Masłowem, po czym znowu nawiązujemy kontakt z FIS aż do stref Mieleckich. Jeżeli w planie przelotu wlatujemy do innego obszaru FIS to FIS każe zgłosić jakiś punkt przed granicą swojego obszaru, np. trawers jakiejś miejscowości, albo przecięcie rzeki, następnie po zgłoszeniu tego faktu poda częstotliwość następnego FISu i ładnie się pożegna.

Latając VFR rzadko składa się plan lotu. Podczas samego szkolenia do licencji turystycznej składałem go tylko ...3razy, gdy wlatywałem do strefy C.

W dziale sekcji samolotowej napisałem posta, w którym podałem gdzie można przeczytać pamiętnik z mojego szkolenia, znajdziecie tam wiele cytatów z kmunikacji z FIS.

Nie są to precyzyjne informacje, ale myślę, że ogólnie poglądowo wystarczające. Jeżeli chcieć głębiej i precyzyjniej poznawać FIS nakłaniam do czytania literatury prawnej, przepisów..

Pozdrawiam - Tomek
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Szkoła latania Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxBlue v1.0 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin