Forum  Strona Główna



 

Traffic a położenie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Szkoła latania
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mick




Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: JAB

PostWysłany: Śro 11:59, 18 Kwi 2007    Temat postu: Traffic a położenie

Sytuacja teoretyczna:
Wykonuję lot VFR z LZSL >> LZTT,powiedzmy w połowie lotu, wysokość w okolicach FL100. W pewnym momencie pojawia się na niedużej wysokości samolot, lecący z przeciwka, prawdopodobnie lecący IFR.

Pytanie: Jak zakomunikować moje położenie na uni?
Ja nawiguję na rzeki, drogi, miejscowości, natomiast prawdopodobieństwo, żeby drugi pilot znał je jest mało prawdopodobne, a żeby wiedział gdzie to leży mniej więcej, znikoma.

Czy jeżeli byłby w okolicy VOR/NDB mogę podać w przybliżeniu swoją pozycję względem tego, jednocześnie nie prowadząc nawigacji na niego?
I co z sytuacją jeżeli takich pomocy nie ma w okolicy? Nie mam się czego złapać podająć położenie.
Oczywiście brak kontro.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MatiX




Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Śro 16:42, 18 Kwi 2007    Temat postu:

W realu z taka sytuacja bysmy sie zapewne nie spotkali poniewaz ATC jest odpowiedzialne za separacje VFR od IFR. A FL100 to troszke za wyoko na VFR.

Ale załóżmy że spotkasz sie z taka sytuacja na VS albo na IVAO.
Po pierwsze samolot lecacy z przeciwka nie móze byc na takiej samej wysokosci (RVSM). Ale jezeli juz zaistniala taka sytuacja pilot z planem VFR powinien ustapic drogi IFR ktory ma mniejsze pole manewru niz maly samolot lecacy VFR - oczywiscie zakladamy ze niema kontroli.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Śro 16:51, 18 Kwi 2007    Temat postu:

Nie możesz lecieć VFR na FL100. Jak już to FL95 albo 105. VFRy latają na FL zakończonych na "5" a IFRy na "0", pewnie po to, żeby uniknąć takiej sytuacji. Niemniej jednak jako pilot wykonujący lot VFR to Ty odpowiadasz za separację względem innych statków powietrznych (gdy lecisz w przestrzeni G).

No i fakt, jak na VFR to trochę wysoko Mruga
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mick




Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: JAB

PostWysłany: Śro 17:11, 18 Kwi 2007    Temat postu:

Ukształtowanie terenu na Słowacji jakie jest, każdy chyba wie, nie da sie latać nisko, jak powiedzmy na trasie EPKK EPWA gdzie nie ma na czym oka zawiesić Mruga

Natomiast kiedyś lecąc na VS z EPNT >> EPKK, przechodziłem przez Delta, jakiś pilot na privie napisał, że powinienem na uni rzucić text w stylu ... inbound to KRW, co mnie zdziwiło (a zawsze myślałem, ze się pisze .. on final to land rwy 25 Wesoly )
Ale sytuacja w okolicach lotnisk jest prosta. Chodzi mi natomiast o okolice oddalone od lotnisk i powiedzmy nawet pomocy w stylu wspomnianych VOR/NDB.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Śro 17:43, 18 Kwi 2007    Temat postu:

Nie masz obowiązku nawigować w oparciu o VOR czy NDB, możesz zawsze podać swoją odległość i kurs do lotniska docelowego, ewentualnie jakiegoś w pobliżu. Wtedy Ci co latają IFR będą wiedzieć gdzie jesteś Mruga
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 18:04, 18 Kwi 2007    Temat postu:


Cytat:
A FL100 to troszke za wyoko na VFR.
Dlaczego? VFR mogą latac w FIR EPWW do poziomu F195 włącznie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mick




Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: JAB

PostWysłany: Śro 19:13, 18 Kwi 2007    Temat postu:

Ok.
Teraz z kolei pytanie jest takie:

Jak będzie wyglądał komunikat na uni, że jestem na południe od VOR`a XXX i lecę kursem 080, będąc powiedzmy w dosyć dużej odległości od jakiegokolwiek lotniska.
W tej sytuacji nie da się zakomunikować LZSL tfc.
Chodzi mi o to jak to zgrać, żeby informacja była zwięzła i piloci wiedzieli, gdzie to zaistniało, czy podawać na początku komuniatu najbliższe lotnisko i potem reszta j/w komunikatu?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Śro 19:14, 18 Kwi 2007    Temat postu:

Do Janka: Owszem, nie twierdziłem przecież, że nie wolno. Po prostu z życia wiem, że mało który VFR lata na 3000m (no chyba, że ze skoczkami, albo jak chce przeskoczyć góry;))

Do Mick'a: Sama nazwa VORa powie wszystkim zainteresowanym gdzie sytuacja ma miejsce, wystarczy, że powiesz SP-ABC inbound VOR XYZ xx heading X miles.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MatiX




Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Śro 19:55, 18 Kwi 2007    Temat postu:

Z tego co mi wiadomo max wznoszenie w lotach VFr jest do poziomu chmur, tak żeby miec w zasięgu wzroku ziemie i móc sie kierować na punkty VFR.

Z po drugie co to za przyjemność z latania VFR na FL195.
Jezyk
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mick




Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: JAB

PostWysłany: Śro 20:03, 18 Kwi 2007    Temat postu:

Dzięki za wyjaśnienia Wesoly

PS Nie wiem jak na FL195 ale na FL100 czy FL105 drzewka i ogólnie wszystko ładnie wygląda, ale trochę trwa, żeby sie na taki pułap wkręcić moją Cessną Mruga
Na FL195 to już nie każda awionetka wskoczy, a Cessna mało która Hyhy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 15:52, 19 Kwi 2007    Temat postu:


Cytat:
Z tego co mi wiadomo max wznoszenie w lotach VFr jest do poziomu chmur, tak żeby miec w zasięgu wzroku ziemie i móc sie kierować na punkty VFR.

Możesz leciec ponad chmurami, byle bys mial elementy na ziemi w zasiegu wzroku.


Cytat:
Z po drugie co to za przyjemność z latania VFR na FL195.

Latales, ze wiesz?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kube




Dołączył: 01 Kwi 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 16:43, 20 Kwi 2007    Temat postu:


Cytat:
Z tego co mi wiadomo max wznoszenie w lotach VFr jest do poziomu chmur, tak żeby miec w zasięgu wzroku ziemie i móc sie kierować na punkty VFR.



Cytat:
Możesz leciec ponad chmurami, byle bys mial elementy na ziemi w zasiegu wzroku.


A Czy wiesz, że lot VFR może być wykonywany bez kontaktu wzrokowego z powierzchnią ziemi lub wody ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Pią 19:58, 20 Kwi 2007    Temat postu:


Kube napisał:

A Czy wiesz, że lot VFR może być wykonywany bez kontaktu wzrokowego z powierzchnią ziemi lub wody ?


Oooo a to ciekawe. Wiesz co to znaczy VFR?

BTW poproszę o wskazanie gdzie takie coś jest napisane.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MatiX




Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 7:17, 21 Kwi 2007    Temat postu:


Cytat:
A Czy wiesz, że lot VFR może być wykonywany bez kontaktu wzrokowego z powierzchnią ziemi lub wody ?


Pierwsze słysze.... Może rozchodzi sie o SVFR.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 13:39, 21 Kwi 2007    Temat postu:


MatiX napisał:

Cytat:
A Czy wiesz, że lot VFR może być wykonywany bez kontaktu wzrokowego z powierzchnią ziemi lub wody ?


Pierwsze słysze.... Może rozchodzi sie o SVFR.

Warto pierw podac definicję lotu SVFR.
SVFR:
Samolot nie potrzebuje wyposażenia wykorzystywanego do lotow IFR, samolot musi pozostac z dala od chmur i utrzymywac minima widzialnosci lotu (1850 metrow zgodnie z ICAO, jedna mila wewnatrz US). Pilot jest odpowiedzialny za samodzielne utrzymywanie bezpiecznego dystansu od przeszkod naziemnych oraz ziemi.

Przykladem do lotu SVFR jest samolot chcacy opuscic lotnisko w klasie kontrolowanej, by dalej leciec VFR w klasie niekontrolowanej gdy widzialnosc jest ponizej minimow dla lotow VFR w klasie kontrolowanej, ale nie mniejsza niz minima dla lotu VFR w przestrzeni niekontrolowanej.


Lot ponad chmurami bez jakiejkolwiek widocznosci ziemi tu juz niestety lot IFR, o locie SVFR nie ma tu co mowic.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MatiX




Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 15:12, 21 Kwi 2007    Temat postu:

Albo prościej o SVFR:

Lot specjalny według VFR (Special VFRflighi) - lot według VFR wykonywany na podstawie
zezwolenia kontroli ruchu lotniczego w strefie kontrolowanej lotniska w warunkach
meteorologicznych gorszych ni VMC.][]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 15:31, 21 Kwi 2007    Temat postu:

Ctrl+C, Ctrl+V
Wstyd
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MatiX




Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 19:20, 21 Kwi 2007    Temat postu:

Jaki sens tej wypowiedzi: ??


Cytat:
Ctrl+C, Ctrl+V
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Nie 7:24, 22 Kwi 2007    Temat postu:

Taki, że Janek definicję lotu SVFR skopiował skądś Jezyk
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 16:19, 22 Kwi 2007    Temat postu:

Ja? Rotfl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Barthez
Administrator



Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radomsko

PostWysłany: Nie 17:43, 22 Kwi 2007    Temat postu:

Dosyć robienia offtopa bo posypią się ostrzeżenia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Szkoła latania Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxBlue v1.0 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin